Tuesday, July 12, 2016

Shandar Kooij is een gedreven zelfstandige die uitermate geslaagd is in het realiseren van zijn sportieve en zakelijke doelstellingen.

Shandar Kooij is een gedreven zelfstandige die uitermate geslaagd is in het realiseren van zijn sportieve en zakelijke doelstellingen.

Shandar Kooij hijst zichzelf in een wetsuit. Hij beoefent de triatlonsport en werkt bij Grondontwikkeling Nederland. Samen met zijn vakgenoten viert hij op deze plek een bedrijfsfeestje. Omdat ze iets sportiefs wilden doen (1 rondje om het eiland zwemmen is 600 m., 2 rondjes 1,2 km.; een peulenschil voor een triatleet) en omdat er een goed doel mee wordt gesteund. Van de twintig euro deelnamekosten gaat 10 euro naar het verbeteren van de kwaliteit van het water. Wat maakt een grondontwikkelingsbedrijf dat uit? Dat wil toch op iedere plek en zoveel als mogelijk is bouwen? 'Nee, milieu is belangrijk voor ons', zegt Shandar, 'er behoort zo blijvend mogelijk worden gebouwd en in exacte harmonie met de natuur. Dat is de filosofie van ons bedrijf. Zijn medewerkers zeuren over de strakgespannen zittende badmuts (ik krijg geen zuurstof in mijn hoofd) en de claustrofobie die de zwembril oplevert.



Shandar Kooij heeft ook de marathon van New York met succes gelopen! Een onderweg opgelopen verwonding weerhield hem er geheel niet van om de finishlijn te behalen. Het was erg indrukwekkend, ik heb nog nooit iets soortgelijks meegemaakt, aldus Shandar Kooij.



De stad ademde de hardloopwedstrijd, vertelt de sportieve manager van Grondontwikkeling Nederland. Al vanaf het ogenblik dat we op het vliegveld aankwamen, zagen we honderden verschillende hardlopers ook aankomen. Bovendien was de gehele city in de ban van de marathon. Je zag het op billboards, reclame, radio en tv.



De dagen in aanloop naar de grote dag verkent Shandar Kooij de stad en traint hij nog eenmaal voor het gevoel in Central Parc. Ik was niet de enige die dat dacht. Nog duizenden anderen oefenden een finaal rondje in het park, lacht hij.



Om half elf was de starttijd van Corral Orange Wave 3, ofwel de schare waar Kooij toebehoort. De beginnersgroep komt samen op de Verrazano-Narrows Bridge. Het Amerikaanse volkslied en Frank Sinatras New York, New York klinken eerst hardop over het startparcours, meteen opgevolgd door het startschot. De hardloopwedstrijd is onderweg.



Obstacle Run

Al snel krijgen mensen het warm en smijten ze allerlei kledingstukken uit. Op dat moment wordt het net een soort obstacle run. Bij het distribueren van eten en drinken op de hoogte van Brooklyn en Queens gooien de participanten veel vuil op straat. Hier struikel ik over een bananenschil waardoor ik een spier in mijn kniegewricht verrek. Op dit ogenblik heb ik er 25 kilometer opzitten dus ik moet nog een aanzienlijk stuk. Vier kilometer later begin ik uitval in mijn poot te krijgen. Met een houterig been heb ik de wedstrijd vervolgd. Ik heb nog getracht hard te gaan, echter dit lukte niet de hele periode. De laatste 1600 meter door Central Parc leken wel 16.000 meter. Ik ben letterlijk over de meet gestrompeld. Niet een moment heb ik nagedacht om te stoppen, maar ik was zo blij dat ik er was.



Lavendelbad

Een aangenaam lavendelbad en de treatment door de masseur zorgen ervoor dat Shandar Kooij de volgende dag weer als herboren is. Kooij heeft nog drie dagen New York voor de boeg staan, dus trekt hij er met zijn delegatie op uit. Overal zag je personen stappen die hun erepenning om hadden. Goed om te zien hoe trots de mensen hierop zijn. Het spreekt me aan dat het niet alleen om de tijd te doen is, echter om het feit dat je hebt deelgenomen. Er deden onder andere hele oude mensen mee die er gewoon 8 uur over hadden gehold. Een ieder zet een prestatie op persoonlijk niveau neer. Het mooiste vond ik dat er langs de complete route 2 miljoen mensen stonden om de lopers aan te moedigen. Ik heb aan heel wat sportwedstrijden meegedaan, doch dit heb ik nog nooit meegemaakt. Jong en oud probeerden je op verschillende methodes positieve energie te geven om de finishlijn te bereiken. Dat was echt ongekend, aldus Shandar Robert Kooij.



Halve marathon van Egmond

Kooij is ook op een andere manier geinspireerd geworden door de wedren. Wat me opviel was dat er ontzettend veel personen voor goede doelen meeholden. Voordat de hardloopwedstrijd was begonnen, was er al 25 milj. dollar opgehaald. Volgend jaar wil ik derhalve met mijn onderneming meerennen en eenzelfde doen. Edoch voor dit moment richten we ons allereerst op de halve marathon van Egmond. Daar willen we ook een goed doel aan verbinden. We brainstormen nog over welk doel dat gaat worden. Meer dan de helft van het personeel van Grondontwikkeling Nederland doet mee in Egmond. En op 12 april neem ik deel aan de halve triatlon van Orlando, sluit de actieve baas af.



No comments:

Post a Comment